Kaarten van Charret-Lûd

Gepubliceerd op 21 november 2020 om 14:19

Charret-Lûd is in de afgelopen tien jaar enorm veranderd. In deze blog laat ik jullie zien hoe ik ben gekomen van de eerste, "kale" landkaart naar de laatste, professioneel vormgegeven variant.

Aardplaten verschuiven, en dat is in Charret-Lûd wel heel erg snel gebeurd! Grapje, hoor. Laat ik het zo zeggen: eerst kwam het verhaal, toen ontstond de kaart en inmiddels volg ik het uiterlijk van Charret-Lûd in het verhaal. Het heeft namelijk even geduurd voordat ik Charret-Lûd leerde kennen en dat is te zien aan de kaarten. 

Kijk maar eens naar de eerste kaart die ik maakte, in 2011. Misschien herken je het programma waarmee ik dit heb gemaakt?

Dat klopt, het was Paint, een goed programma voor simpele tekeningen. Maar een landkaart is geen simpele tekening. Het is maar goed dat ik deze kaart slechts voor mezelf gebruikte en die nooit aan iemand heb laten zien. 

Zoals je ziet, was Vilniljar (destijds Vulniljar) enorm! En bevatte Charret-Lûd een extra gewest: Cinza. Met maar liefst vier rivieren, drie grijze vlekken die gebergten moesten voorstellen, een bosje hier en een bosje daar was de kaart compleet! Uhm ... niet dus.

Ik kwam erachter dat Paint niet ideaal was, dus dook ik het internet op om een ander programma aan te schaffen. Dat werd Campaign Cartographer. In 2013 creëerde ik daarmee de volgende kaart:

De indeling verschilt enigszins, er is een eiland bijgekomen (Limdim) en de gebergten en bossen hebben een driedimensionale vorm gekregen. Beter, maar nog steeds niet helemaal hoe ik hem wilde hebben. Cinza was niet de juiste locatie voor de Grauwe Bossen en Vilniljar was nog steeds erg groot. Bovendien kwamen mijn personages steeds meer locaties tegen die ook een plekje moesten krijgen op de kaart. 

Daarom maakte ik zes jaar later een derde kaart, ook met Campaign Cartographer:

Meer rivieren, Limdim op de juiste plek, het markizaat Ellinbar gecreëerd en Carcère meer naar het oosten. Voor een amateur kaartenmaker vond ik hem niet slecht. Maar om hem nou zo in mijn boek te stoppen ... Ik vond vooral dat het beter moest toen mijn broer zei: 'Wil je die in je boek gebruiken? Nee, dan zou ik de kaart er helemaal uit laten!' Van je familie moet je het hebben, hè ;) Voor mij was geen wereldkaart bij dit complexe fantasy-verhaal geen optie. Die kaart moest in het boek! Daarom vroeg ik mijn uitgever of we er iets mee konden doen. Zij stelde me voor aan Jeroen Mies, een multitalent, want hij is onder meer fotograaf en blijkbaar ook kaartenmaker.

Na regelmatig app-contact kwam hij met een exemplaar op de proppen waar ik nog steeds vol verwondering naar kijk:

De kustlijn is grillig, zoals de echte wereld er ook uitziet. Rivieren zijn echt rivieren, ze zijn diep en liggen niet op de kaart. De bossen hebben de juiste kleur en formaat, de gebergten komen duidelijk voort uit het landschap, bijna alle locaties (en zelfs nog meer!) die in het boek voorkomen zijn eraan toegevoegd ... Need I say more?

Maar deze ene kaart was niet voldoende. Er moest ook een kaart komen waarin de belangrijkste wegen werden weergegeven. Dat heeft Jeroen gelijk aangegrepen om een compleet andere variant te maken, die ik eigenlijk nog veel mooier vind:

Gaaf, hè? Ik ben er in elk geval trots op! Ik hoop dat het de lezers van mijn boeken gaat helpen om te duiden waar de personages zich bevinden of om een helder beeld te krijgen van Charret-Lûd als magisch rijk. Veel plezier!